Restgarnstofflor

Alla dessa restgarner som fyller upp skåpen! Har försökt bestämma att det bara är ett skåp som får vara fullt med garn, nu har det börjat bli riktigt trångt att skjuta igen dörrarna så några restgarnsprojekt är nödvändiga.

Jag får alltid lite ångest av att sticka med restgarn – tänk om det inte räcker! Poängen är ju att inte behöva köpa mer av garnet, ändå är det precis vad jag gjort flera gånger för att göra klart smågrejer. Resultatet blir ju då ännu mer restgarn! Hur liten behöver snutten vara för att man ska få slänga?

Nu blev det tofflor av överbliven alafosslopi från ett fem år gammalt projekt, mönstret finns gratis här. Jag stickade storlek small i alafosslopi på stickor 6, funkade bra för mig med storlek 39-40. Tofflorna stickas på långstickor och sys ihop efteråt.  Tycker de ser ut som små finlandsfärjor, men passformen är faktiskt bra. Lite oskönt med söm mitt under, men den mjuknade snabbt efter några timmars tassande.

Öppningen på tofflan blev lite för stor, så den har jag sytt ihop med några stygn längst fram, lite bulligt men döljs under rosen. Rosorna är virkade i en rest av Eco baby ull från Marks och kattens. Min farmor lärde mig virka rosor, men ett likadant mönster (och vackra bilder) finns exempelvis här.

Som bonus fick tofflorna en liten hank så de kan vila på en krok i hallen. 🙂

Kommentera

